• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

SBAB - värdering på distans!

K

Kenta

Gäst
Poäng: 0
Jag är på gång med att lägga om mina lån efter att jag blivit klar med mina renoveringar. Mitt hus som är beläget i en mindre kommun i Västra Götaland, Skaraborg ligger mycket bra till ur såväl pendlings perspektiv som till stadens centrum. Området är ett av de mer attraktiva i kommunen och husen ligger därför ganska högt i värde.

I området finns ett begränsat antal mäklare att tillgå och för mig kändes det som naturligt att vända mig till en mäklare med lokalkännedom. Detta innebar att det också råkade bli den mäklare som en gång sålde fastigheten till mig som fick göra värderingen.

Detta kom att ligga mig i fatet nu när jag ansökte om en flytt av mina lån till SBAB. Huset som stigit och följt en obruten kurva värderades nu ner med en halv miljon av dem och detta på distans. Konsekvensen blev alltså att jag inte skulle få med blancolån som jag tagit för renoveringen och att jag med knapp nöd skulle kunna få lån till att lösa mina befintliga bottenlån.

För mig är det klart att det inte finns något intresse att gå in i privata fastigheter ute i landet. Bor man inte i Mälardalen, Göteborg eller kanske i Malmös bättre områden då är man inte intressant. Riskerna borde ju annars vara mindre ute i landet, här har det ju inte ”bubblat” lika mycket som i våra överhettade storstäder.

Som tur är så finns det fortfarande lokalt förankrade banker så mina bekymmer är lösta, men jag känner ändå att jag vill låta er veta hur lågpannat bedömningarna görs på SBAB.


Med vänliga hälsniningar
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
K

Kenta

Gäst
Poäng: 0
Uppdatering

I skrivande stund har det lyckats mig att lägga om mina lån så att jag fått in 85% av mina blancolån som bolån. Äntligen kan mina investeringar i min fastighet hamna i bolån så som det var tänkt från början. Jag sänker i och med detta mina månatliga kostnader med cirka 2500:- / månaden ett välkommet tillskott.

SBAB visade fortsatt sin okänsla och bristande engagemang i mig som blivande kund. Jag hittade i stället en tjänsteman på min bank som jag haft i åratal, SEB, som hade en naturlig insikt i min ekonomi och som inte ifrågasatte värderingen av min fastighet. Härmed slapp jag också förtidsutlösa mina bolån från SEB som skull kostat mig närmare 30".
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp